09.11.2024

Zerwanie koalicji rządowej w Niemczech. Przyczyny, skutki oraz implikacje dla Polski

Niezależnie od formalnych przyczyn prowadzących do odejścia z rządu kanclerza Scholza ministrów partii liberalnej (FDP), zakończenie współpracy wewnątrz koalicji pokazało skalę rozbieżności dotyczących kształtu polityki gospodarczej i społecznej jej gabinetu. Rozbieżności te pozostaną problemem dla ugrupowań zasiadających w parlamencie także po przyśpieszonych wyborach w 2025 r. Co więcej, nowy rząd RFN nie będzie dawał gwarancji poprawy relacji polsko-niemieckich.

Oficjalnym powodem rezygnacji FDP z uczestnictwa w koalicji rządowej był spór dotyczący budżetu na 2025 r. Przewodniczący partii, a zarazem minister finansów, Christian Lindner, miał odrzucić oczekiwania kanclerza Scholza dotyczące zniesienia ograniczeń w zaciąganiu długu publicznego. Oczekiwał także cięć wydatków na cele socjalne.

Z uwagi na brak szans na zawarcie kompromisu, w trakcie posiedzeń gremiów koalicyjnych 6 listopada br. doszło do odwołania Lindnera przez szefa rządu. Spowodowało to odejście większości ministrów FDP z gabinetu, zerwanie koalicji, a ponadto zapowiedź kanclerza o złożeniu najpóźniej 15 stycznia 2025 r. wniosku o udzielenie mu przez parlament votum zaufania. Ponieważ szanse na nie są znikome, uznaje się, iż w marcu 2025 r. albo wcześniej dojdzie do przedterminowych wyborów do Bundestagu.

Scholz oraz Lindner w bezprecedensowy sposób oskarżali się publicznie o preferowanie w pracy w rządzie interesów partyjnych nad państwowymi. Pogląd ten świadczył jednakże tylko o hipokryzji obu polityków. Gabinet, który SPD, FDP oraz Zieloni utworzyli w 2021 r. łączyła przede wszystkim chęć odsunięcia od władzy CDU. Różniło ich tymczasem podejście do zwiększenia wydatków na cele socjalne, polityki migracyjnej oraz dyscypliny finansów publicznych. W tym sensie konflikty w rządzie wynikały z tego, iż każdy z koalicjantów walczył od początku o realizację własnych interesów partyjnych. A to gwarantowało nieustanne spory zaostrzane coraz słabszymi wynikami, głównie FDP i SPD, uzyskiwanymi w wyborach do parlamentów krajowych w 2024 r.

Sukcesem rządu był zatem paradoksalnie fakt, iż pracował tak długo pomimo, iż jego członkowie uważali, że mogli jednocześnie działać jako władza i opozycja. Porażka gabinetu to tymczasem umowa koalicyjna. W momencie bowiem gdy wiadomo było, jak duże różnice występowały pomiędzy np. SPD a FDP, model koalicji wypracowany w 2021 r. nie powinien w ogóle powstać.

Przesilenie z listopada 2024 r. powinno być lekcją poglądową, przede wszystkim dla partii chadeckiej (CDU), która przewodzi w sondażach i będzie dominującym ugrupowaniem nowego rządu. W przypadku jej współpracy z ugrupowaniami, które są odległe od poglądów CDU, np. na ekonomię, potencjalny gabinet zakończy bowiem pracę tak samo jak ten kierowany przez Scholza. Taka sytuacja będzie też wzmacniała pozycję partii skrajnych, w rodzaju AfD. Utrzymuje ona poparcie pozwalające jej zostać drugą co do wielkości frakcją w nowym Bundestagu. Scholz dał jej zarazem kolejne argumenty do krytyki własnego ugrupowania.

Okres do marca 2025 r. oznaczać będzie w RFN ograniczenie do minimum relacji polsko-niemieckich, a także ich instrumentalizację w Polsce jako sprawdzonego instrumentu w równoległej kampanii przed wyborami prezydenckimi. Wynikać to będzie z oczekiwania na powołanie nowego parlamentu i rządu w Berlinie oraz modelu pracy prawdopodobnego nowego kanclerza.

Friedrich Merz, bo o nim mowa, posiada poważne doświadczenia managerskie z prywatnego biznesu. Będzie w związku z tym bardziej zdecydowanie niż Scholz walczył o ochronę w EU interesów niemieckiej gospodarki. Da to także asumpt do kolejnych bilateralnych sporów, np. w kwestii relokacji migrantów albo formy nowych, tj. korzystnych dla RFN relacji z Rosją. To zaś stanie się tematem wykorzystywanym w kampanii prezydenckiej w Polsce.

 

 

Fotografia: Źródło

Tytus Jaskułowski

Przeczytaj też

Regiony

Niemcy

Notatki

Pierwsze oświadczenie rządowe kanclerza Friedricha Merza

Wyjątkowo ogólna prezentacja zamierzeń gabinetu nowego kanclerza RFN to funkcja ...

Regiony

Azja Centralna

UE

Notatki

Podróż ważniejsza niż cel? Pierwszy szczyt UE – Azja Centralna

W dniach 3-4 kwietnia br. w Samarkandzie odbył się pierwszy szczyt Unii Europejs...

Przepływy

Niemcy

Migracje

Notatki

Tymczasowa zmiana? Decyzja rządu RFN w sprawie programów pomocowych UNHCR

Zawieszenie uczestnictwa RFN w programach ONZ dotyczących uchodźców ma co prawda...

Regiony

Niemcy

Notatki

Nowelizacja ustawy zasadniczej RFN z 24 marca 2025 r.

Poprawki wprowadzone do Konstytucji Republiki Federalnej przez ustępujący parlam...